Brand design praktijkopdracht
Zoals tijdens de les behandeld, richten veel bedrijven zich
op een specifieke doelgroep. Dit met als doel om een bepaald deel van de markt
te veroveren en zo een ‘gegarandeerde’ afzet te creëren.
Bedrijven richten zich op deze doelgroep door zich een
bepaald imago aan te meten, en vaak is dit het enige echt merkbare wat het
product onderscheid van de concurrentie. Neem bijvoorbeeld bier, zoals in de
les behandeld: Uiteindelijk verschilt de smaak niet zo heel erg veel, het imago
van het merk is wat telt.
Neem voor deze opdracht voor jezelf een generiek product
(een product wat feitelijk niet zo heel erg veel verschilt van het product van
een concurrent). Kies twee merken die dat product voeren en bepaal vervolgens
welke jouw voorkeur heeft.
Laat in een presentatie aan je klasgenoten zien waarom dat
ene merk jouw voorkeur heeft en het andere juist niet. Probeer aan de hand van
reclames, promotieacties, evenementen, logo, verpakking etc. (de verschillende
punten die op pagina 30 en 31 van de presentatie aan bod komen) uit te leggen
wat en waarom dat jou aanspreekt.
Biermerken en telefoonmerken zijn uitgesloten, aangezien die
te veel voor de hand liggen.
Succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten