5/29/2012

Social media en mijn favoriete leerlingen

Hallo Fans! Sommigen van jullie hebben het vanmiddag al een beetje meegekregen: Wij docenten, die nauwelijks van deze tijd zijn, hebben toch maar het idee opgevat om ons enigszins in jullie wereld te verdiepen. Dat kun je zien als geveinsde interesse, een sneue poging om hip-and-happening te blijven, gewoon als tijdverdrijf om onze dag door te komen maar óók als insteek om het onderwijs te verbeteren. Laten we de laatste reden even als uitgangspunt nemen. Aangezien we het idee hebben dat velen van jullie gebruik maken van een of meerdere soorten social media willen we kijken of we daar iets mee kunnen. Wat? Dat weet niemand... Laten we beginnen bij het begin: wat is het eigenlijk, wat betekent het voor jullie en wanneer en hoe maken jullie er gebruik van? Ziehier mijn vraag: zouden jullie voor mij, zonder enige vorm van tegenprestatie, eens een dagje bij willen houden wanneer jullie van social media gebruik maken en waarvoor? Nu is de term ' social media' nogal vaag, dus even héél erg kort door de bocht: de momenten dat jullie op internet inloggen. Ik zie het ongeveer zo voor me: De wekker gaat, je pakt je telefoon en kijkt of er nog sms, mail of facebook messages zijn. Dan denk je aan school, noteert de tijd en maakt een notitie (of liefst een foto) van wat je bekijkt. Totdat je 's nachts je laatste blik op je telefoon werpt, hou je álles bij. Plaatjes zijn altijd beter dan gewoon tekst natuurlijk. Wanneer je denkt:' daar hebben ze niks mee te maken!', dan noteer je het in algemene woorden. Dat alles stuur je door naar mij, ik maak er een anoniem verslag van, en ga er veel collega's over inlichten. Mocht je aan dit onderzoekje mee willen doen: zet een wekker op je telefoon zodat je er morgenvroeg meteen aan herinnerd wordt. We zullen je erg dankbaar zijn! Groeten Jan-Willem