de opdracht deze week, is om een productontwerp zo aan te passen, dat het uit plaatmetaal geproduceerd kan worden. (de opdracht wordt niet toegelicht in de video).
Doel van de opdracht:
Maak / teken een herontwerp van het oplaad-station, zodat het uit plaatmetaal
geproduceerd kan worden.
Houd hierbij rekening met een minimale buigradius, en
probeer na te gaan of je een logische zetvolgorde hebt gekozen.
“Een ontwerper heeft een ontwerp voor een oplaad-station
voor een mobieltje gemaakt, maar het ontwerp is nog niet geoptimaliseerd voor
productie. De fabrikant heeft aan jou de
opdracht gegeven,om het ontwerp aan te passen, zodat het uit sheetmetal geproduceerd
kan worden.
Het doel is om het nieuwe ontwerp uit maximaal 2 losse delen te
fabriceren. De delen worden gelaserd en te gezet of gekant ( + eventueel lassen van de delen).
Voer de volgende stappen uit:
- Ga na, hoe je het product uit zo min mogelijk losse (plaat)delen kan maken. Maak er eventueel een paar schetsjes van, hoe dat het sheetmetal ontwerp zou kunnen worden.
- Kies zo mogelijk een ‘vast vlak’ uit, waar zoveel mogelijk andere ‘vlakken’ aan vast komen te zitten.
- Maak een sheets van de uitslag (uitgevouwen plaat). Mag ook een 2D-schets zijn, hoeft geen perspectief te zijn.
- Maak een perspectiefschets van het nieuwe ontwerp uit sheetmetal.
- Maak , om het nog duidelijker te maken, enkele schetsen van de doorsnedes.
- Kies ook een materiaal, materiaaldikte en minimum buigradius en geef deze aan in het resultaat.
- Volg het voorbeeld, en post het resultaat op je blog. Uit het resultaat dient duidelijk te zijn, uit hoeveel onderdelen het herontwerp is opgebouwd ; waar de buigingen/ buiglijnen zich bevinden ; hoe de uitgevouwen plaat (of platen ) er uitziet (de vorm). En er is een duidelijke perspectieftekening, waar je kunt zien waar de buigingen in het product zijn. Tip: Maak eventueel een paar detail-schetsen of schetsen van de doorsnede's.
De inleverdatum (voor beide groepen) is zaterdag 18 nov.
(net als bij materialenleer geldt: opdracht niet gemaakt, is helaas geen toegang tot de les.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten