5/17/2018

Ontwerptechnieken LJ2 P4 Huiswerkopdracht 3


 
Uiterste inleverdatum : Woe 23 mei ,  op je eigen  blog  .


 

Opdracht beschrijving

 

  • De opdracht wordt in tweetallen uitgevoerd.
  • Het gezamenlijk eindresultaat dient wel op allebei de blogs gepost te worden.
  • Je voert één van de 9 opdrachten uit ;  in overleg met de docent.  
  • We gaan aan de slag met www.dinbelg.be
     
    Doel:

  • Ontwerp een ergonomisch optimaal product voor een specifieke doelgroep. 
  • Bouw deze afmetingen na (bijvoorbeeld uit golfkarton, of mdf/hout).
  • Test het uit (beide studenten dienen uit te testen).
  • Leg het proces vast met foto’s en korte uitleg. Maak er een Word of powerpoint van.
     
    Opdracht A

  • Ontwerp de ideale statafel (hoogte en diepte) voor: Een 79 jarige vrouw, die tot de kleinste 5% behoort (5% percentiel).
  • Welke afmetingen heb je uitgezocht ?  Onderbouw je keuze.
  • Bouw de statafel na (niet in de computer, voor de duidelijkheid) ;  en probeer ‘m uit.  (Dus beide studenten).  Maak ook enkele foto’s.
  • Schrijf er een reflectie over; hoe (on)prettig vond je deze hoogte voor jezelf ? Wat was er (on)prettig aan ?
  • Leg het vast in een Word of powerpoint.
     
    Opdracht B
  • Ontwerp de ideale stoel (hoogte en diepte) voor: Een 17 jarige man, die tot de grootste 1% behoort ( 99% percentiel).
  • Welke afmetingen heb je uitgezocht ?  Onderbouw je keuze.
  • Bouw de stoel na en probeer deze uit.   (maak ook enkele foto’s )
  • Schrijf er een reflectie over; hoe (on)prettig vond je deze hoogte voor jezelf ? Wat was er (on)prettig aan ?
  • Leg het vast in een Word of powerpoint.
     
    Opdracht C
  • Ontwerp het ideale pasfoto-hokje (deuropening en hoogte van de fotocamera) voor een 22 jarige gemiddelde vrouw.
  • Welke afmetingen heb je uitgezocht ?  Onderbouw je keuze.
  • Bouw het na en probeer het uit.   (maak ook enkele foto’s )
  • Schrijf er een reflectie over; hoe (on)prettig vond je de afmetingen voor jezelf ? Wat was er (on)prettig aan ?
  • Leg het vast in een Word of powerpoint.
     
    Opdracht D
  • Ontwerp het diepst mogelijke supermarkt schap (diepte en ideale hoogte) voor een 69 jarige vrouw, die tot de kleinste 1% behoort ( 1% percentiel).
  • Welke afmetingen heb je uitgezocht ?  Onderbouw je keuze.
  • Bouw het na en probeer het uit.   (maak ook enkele foto’s )
  • Schrijf er een reflectie over; hoe (on)prettig vond je de afmetingen voor jezelf ?
  • Leg het vast in een Word of powerpoint.
     
    Opdracht E
  • Ontwerp de kleinst mogelijke deur (en de ideale hoogte van de klink) voor een 19 jarige vrouw, die tot de grootste 1% behoort ( 99% percentiel).
  • Welke afmetingen heb je uitgezocht ?  Onderbouw je keuze.
  • Bouw het na en probeer het uit.   (maak ook enkele foto’s )
  • Schrijf er een reflectie over; hoe (on)prettig vond je de afmetingen ? Wat was er (on)prettig aan ?
  • Leg het vast in een Word of powerpoint.
     
    Opdracht F
  • Ontwerp de ideale stoel (hoogte en diepte) voor: Een 79 jarige vrouw, die tot de kleinste 1% behoort ( 1% percentiel).
  • Welke afmetingen heb je uitgezocht ?  Onderbouw je keuze.
  • Bouw de stoel na en probeer deze uit.   (maak ook enkele foto’s )
  • Schrijf er een reflectie over; hoe (on)prettig vond je deze hoogte voor jezelf ? Wat was er (on)prettig aan ?
  • Leg het vast in een Word of powerpoint.
     
    Opdracht G
  • Ontwerp de ideale tafel (hoogte en diepte ;  i.v.m. reiken van de arm) voor: Een 40 jarige vrouw, die tot de grootste 5% behoort ( 95% percentiel).
  • Welke afmetingen heb je uitgezocht ?  Onderbouw je keuze.
  • Bouw deze na en probeer ‘m uit.   (maak ook enkele foto’s )
  • Schrijf er een reflectie over; hoe (on)prettig vond je het ? Wat was er (on)prettig aan ?
  • Leg het vast in een Word of powerpoint.
     
    Opdracht H
  • Ontwerp de ideale statafel (hoogte en diepte ;  i.v.m. reiken van de arm) voor: Een 20 jarige vrouw, die tot de grootste 1% behoort ( 99% percentiel).
  • Welke afmetingen heb je uitgezocht ?  Onderbouw je keuze.
  • Bouw deze na en probeer ‘m uit.   (maak ook enkele foto’s )
  • Schrijf er een reflectie over; hoe (on)prettig vond je het ? Wat was er (on)prettig aan ?
  • Leg het vast in een Word of powerpoint.
     
    Opdracht I
  • Ontwerp het diepst mogelijke supermarkt schap (diepte en ideale hoogte) voor een 10 jarige man, die tot de kleinste 5% behoort ( 5% percentiel).
  • Welke afmetingen heb je uitgezocht ?  Onderbouw je keuze.
  • Bouw het na en probeer het uit.   (maak ook enkele foto’s )
  • Schrijf er een reflectie over; hoe (on)prettig vond je de afmetingen voor jezelf ? Wat was er (on)prettig aan ?
  • Leg het vast in een Word of powerpoint.
     


Geen opmerkingen: