4/13/2018

Planning week 10

Beste studenten,





de planning van komende week is net als in de vorige periode:



Maandag :  Projecten. Werken aan het afronden van je project  (de hele dag) ; dus je wordt gewoon 's ochtends verwacht , om 0900u







Dinsdag:  Vragen uur  wiskunde  / natuurkunde  ;  en proto bouw (Project). Je wordt om 0900u  verwacht .



Woensdag :   Herkansingen periode2



Donderdag ochtend :  Presenteren van je project  (in groepjes van 8 ; groepsindeling wordt nog bekendgemaakt). Je wordt om 0900 u verwacht ; tenzij we nog een andere planning naar jullie gaan communiceren ; ).

Donderdagmiddag : Herkansingen periode2



Vrijdag: Praktijk Constructie (zie het rooster)





Let op, je dient ook een door jezelf  ingevulde Beoordeling van je project op je blog te zetten  . Net als de vorige keer vul je voor de 4 Kerntaken in , hoe je jouw project beoordeelt. Die vindt je in de laatste 10 pagina's  van het blokboek.





Je wordt op deze dagen dus gewoon 's ochtends verwacht ( ma , di , do ). Alleen als je je project helemaal af hebt , en met ons besproken hebt mag je (in overleg dus) afwijken van deze uren.





Met vr groet,

Joris

4/10/2018

Beoordeling Ontwerptechnieken periode 3

Beste A en B klas,

Zoals ik eerder schreef krijg je voor periode 3 bij ontwerptechnieken een cijfer op basis van de gemaakte opdrachten (plus een eventuele bonus voor op tijd inleveren). Via deze blogpost wil ik jullie nog een laatste keer inzicht geven in de behaalde cijfers, zodat je nog tijd hebt om eventuele onvoldoendes aan te passen. Aanpassingen moet voor Maandag 16 april 16.00uur op je blog staan. Daarna ga ik alle blogs bekijken en een cijfer voor deze periode invoeren in Eduarte. Mochten er nog vragen zijn over de opdrachten, aarzel dan niet om langs te komen en de vragen te stellen.

cijfers A klas


cijfers B klas (tot nu toe, deadline opdracht 8 is nog niet geweest)

4/03/2018

Ontwerptechnieken 3.8

Kostprijs

In de les hebben we het gehad over het verschil tussen kostprijs, verkoopprijs en de prijs van een prototype. De uitleg kun je hier nog eens bekijken.
De opdracht voor de laatste week van ontwerptechnieken is om de kostprijs voor jouw product uit het project te berekenen. Maak een overzicht van de benodigde materialen en onderdelen en ga op zoek naar de kosten die een bedrijf hiervoor zou moeten maken. Hou de bronnen voor jouw gevonden kosten bij in het bestand, dan kan ik zien hoe je aan de getallen bent gekomen.


Tip: maak jouw berekening in Excel, dan kan het programma de berekeningen voor je doen.


De deadline voor het uploaden van jouw kostprijs berekening is voor de A-klas: Maandag 9 April 16.00uur. Voor de B-klas is dat Donderdag 12 April 9.00uur.


Nog even als stappenplan:
  1. Kies een oplage grootte voor jouw product
  2. Maak een lijst van alle onderdelen uit jouw product
  3. Noteer de productiemethode en of inkoop van het onderdeel
  4. Noteer hoeveel stuks van elk onderdeel je nodig hebt
  5. Zoek naar de kosten van dit onderdeel (productie en materiaal)
  6. Bereken de kosten voor de totale oplage
  7. Bereken de kosten per product
  8. Bereken de verkoopprijs aan de hand van de vuistregel
  9. Upload je berekening als Excel bestand naar je blog
 

3/27/2018

Ontwerptechnieken 3.7

Kesselring methode

Deze week kies je een van je concepten door middel van de kesselring methode. Met deze methode kun je een transparante keuze maken tussen jouw verschillende concepten, en deze keuze ook goed uitleggen tijdens een presentatie of bespreking.
De uitleg van de kesselring methode is in de les behandeld en is hier en hier terug te vinden (respectievelijk filmpje en presentatie). Het formulier vind je hier.
De opdrach is voor deze week dus: maak een keuze uit je concepten met behulp van de kesselring methode. Vul het formulier in en markeer jouw keuze.
 
De deadline voor het uploaden van het volledige formier met jouw keuze is voor de A-klas: Maandag 2 April 16.00uur. Voor de B-klas is dat Donderdag 5 April 9.00uur.
 
Nog even als stappenplan:

  1. Kies functionele eisen om op te testen
  2. Kies fabricage eisen om op te testen
  3. Geef elke eis een weegfactor (1-3)
  4. Geef bij elk nummer de naam van jouw concept
  5. Geef elk concept voor elke eis een score (1=slecht tot 5=goed)
  6. Vermenigvuldig de score met de weegfactor
  7. Bereken totale scores en maximale scores
  8. Bereken percentages (totale score/maximum haalbare score)x100%
  9. Zet de percentages uit in grafiek 
  10. Kies het beste concept
  11. Upload het formulier, met je keuze, naar je blog

3/26/2018

Huiswerkopdracht 6 Materialenleer 1 LP3 Les 6 Magnesium









Het huiswerk is om de presentatie door te nemen en de huiswerkopdracht.
De presentatie staat in de map algemene documenten.


De inleverdatum voor MTD1A4  en MTD1B4 is uiterlijk di 3 april op je blog.

1) Tijdens de “ Ramp 24 uur van Le Mans 1955 “  gebeurde er een erg ongeluk met een raceauto met veel slachtoffers in het publiek. Hoe kwam dit, en wat gebeurde er met het metaal van de raceauto ?
(google    https://nl.wikipedia.org/wiki/Ramp_24_uur_van_Le_Mans_1955  )

2) Is magnesium goed te gieten ?  Plaats een afbeelding met een magnesium product  (google ‘magnesium casting ‘)

3) Hoe corrosiebestendig is zuiver magnesium ?

4) Wordt er magnesium(legering) voor auto onderdelen gebruikt  ?   (  google  “ mg alloy “ )  Plaats er  een afbeelding bij.

5) (Extra vraag)  is magnesium goed voor je lichaam , waar is ’t  goed voor … ?

3/23/2018

Fabrikagetechnieken Les6 opdracht 6 Lakken en poedercoaten







Het huiswerk is om de onderstaande opdracht  te maken.
De presentatie  wordt za 31 maart online gezet.


Inleveren op je blog:  MTD1B4  uiterlijk   di 3 april ,  en MTD1A4 ook uiterlijk di 3 april

1) Zoek een afbeelding van een product dat niet mooi gepoedercoat is  . Als dat niet lukt, geef dan aan  wat er ‘mis’ kan gaan bij het poedercoaten en waar je dat aan kan zien.
2) Is een metaalkleur  (metallic) mogelijk bij het poedercoaten ?  Waarom wel of niet ?  Voeg een afbeelding toe.
3) Hoe werkt het metallic lakken van (bijvoorbeeld) een auto  ? Is er 1 laklaag (vanaf het kale metaal), of meerdere  ? Licht je antwoord toe.
4) Wat zijn de (bekende) eigenschappen van een poedercoat laag ?  Waarom worden veel producten gepoederd ?
5) Waarom worden auto’s nog steeds gelakt, en niet gepoederd volgens jou ?
6) Op welke ‘basis’ worden de (moderne) autolakken ontwikkeld ?  Welke voor- en nadelen heeft deze ‘basis’ voor de kwaliteit van de laklaag ?
7 ) Ga op zoek naar een product met een 'soft touch coating' in je omgeving.

3/20/2018

Ontwerptechnieken 3.6

Concepten

Deze week gaan we concepten samenstellen uit het morfologisch overzicht en de idee schetsen. Vanuit de schetsen heb je een idee gekregen over de vorm en het uiterlijk van het product. Met de functieboom en het morfologisch overzicht werk je het functionele ontwerp uit van het product, zodat het ook echt doet wat jij wil dat het doet.
Kies vanuit je morfologische kaart voor elke functie éen van de oplossingen. Deze oplossingen combineer je samen met de schetsen van de vorm tot een concept. Een concept is dus een idee dat ook uitgewerkt is op het gebied van functioneren en verbindingen.
Neem voor het uitwerken van de concepten voor elk concept een nieuw vel papier en teken jouw ontwerp tot in detail uit. Maak eventueel ook gebruik van zijaanzichten, isometrisch aanzicht(en) en detail uitsnijdingen. Wanneer dat nodig is mag je steekwoorden om je tekening heen schrijven om materialen en verbindingen te verduidelijken. Bedenk vervolgens een naam voor je concept. Het idee is pas echt een concept wanneer het een naam heeft gekregen en er op die manier over gepraat kan worden in bijvoorbeeld een presentatie.
De opdracht voor deze week is om 3 tot 5 concepten samen te stellen uit je morfologisch overzicht. Maak duidelijk welke oplossingen jij gekozen hebt. Teken de concepten uit op papier en geef elk concept een naam.
 
De deadline voor het uploaden van jouw concepten is voor de A-klas: Maandag 26 Maart 16.00uur. Voor de B-klas is dat Donderdag 29 Maart 9.00uur.
  
Nog even als stappenplan:
  1. Kies voor elke functie een oplossing
  2. Geef aan welke oplossingen je gekozen hebt
  3. Combineer de oplossingen samen met je schetsen tot een concept
  4. Teken elk concept uit op een nieuw vel papier (gebruik aanzichten en steekwoorden)
  5. Geef elk concept een naam
  6. Upload de concepten naar je blog