Brand design praktijkopdracht 5
Zoals tijdens de les al gezegd, is het bepalen van een merkinnerlijk pas het begin: De moeilijkheid
ligt ‘m erin dat je de wereld dat innerlijk op een correcte manier laat zien.
En daar wordt het lastig.
De communicatie van een merk doe je door middel van het
aanspreken van de zintuigen bij mensen. Naast zien, horen, voelen, ruiken en
proeven hebben we nog de ‘tone of voice’ en het erbij halen van een
(fantasie)figuur. Daarnaast heb je nog vele combinaties en aanverwante zaken
die je erbij kan betrekken.
Opdracht voor jou deze keer is het vertalen van jouw
merkinnerlijk (die je vorige week hebt gemaakt) naar een merkuiterlijk. Je
hoeft geen eigen geurlijn te ontwikkelen, of een logo te maken.
Kies uit bestaande logo’s van bestaande merken een logo wat
ook bij jou past. Wat spreekt je aan, en waarom?
Doe hetzelfde voor geuren. Kies op basis van de
reclamecampagnes een geurlijn. Je kan ervan uitgaan dat de geurfabrikanten hun
werk goed hebben gedaan en het merkuiterlijk van de geur hebben afgestemd op
het type geur. Wanneer je dus vindt dat de reclamecampagne aansluit op jouw
merkinnerlijk, dan mag je er voor deze keer van uit gaan dat de geur zelf ook
bij je aansluit (leuk om achteraf een keer te testen in de winkel).
Hetzelfde is het verhaal voor voelen (wat voor
materialen-combinaties passen bij je, welke zacht- of hardheid).
Proeven (welk type eten past bij je merkinnerlijk) en horen
(wat voor geluid of type muziek).
Maak van dit alles een collage waarin je jouw merkuiterlijk
laat zien, gebaseerd op je eerder gemaakte merkinnerlijk.
Schrijf er een kleine
uitleg bij in de juiste ‘tone of voice’ die bij jouw merk past.
Succes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten