5/16/2011

Goed? Fout? Goed fout?

Afgelopen donderdag zat ik de halve finales van het Eurovisie songfestival te kijken (dat was niet mijn eerste keuze van de avond maar zo af en toe moet je jezelf aanpassen aan je omgeving).

Nu ben ik niet de allergrootste 3J's fan, maar ik vond het niet slecht. Vooral vergeleken bij de overige deelnemers vond ik het eigenlijk best goed. Andere landen hadden welliswaar wat meer aandacht aan de show eromheen maar qua liedje zeker geen laatste plaats zoals later bleek. Maar wat heeft dat met Techniek & Design te maken zie ik je denken?

Het relatieve aan het hele verhaal. Wie bepaalt wat goed is en wat fout is? Hoewel volgens mij algemeen bekend is dat het Eurovisie songfestival fout is, blijkt het beoordelen van liedjes toch altijd lastig. Alle acts zijn (redelijk) professioneel aangepakt en toch kunnen mensen een keuze maken die voor anderen niet te begrijpen is of zelf een foute keuze is. Daar heb je als ontwerper ook mee te maken. Je kunt iets ontwerpen, een goed proces hiervoor doorlopen, er is niets op aan te merken en tóch vindt je opdrachtgever het 'niet mooi'. En wat doe je dan? Gewoon 7 jaar blijven proberen, elke keer weer enthousiast insturen en hopen dat het ooit wel weer 'goed' komt.

Over goed of fout, nog een heel erg interessant filmpje via TED. Kathryn Shulz on Being Wrong

Geen opmerkingen: