The elevator pitch:
in 60 seconden zeggen waar je goed in bent
Doel
Studenten ervaren
hoe het is om in 60 seconden te vertellen waar ze goed in zijn. Studenten
ervaren dat ze kunnen vertellen dat ze ergens goed in zijn.
Focus op de goede
punten die je kunt benoemen over jezelf want je bent jezelf aan het verkopen. Studenten
ervaren wat het is om in kort tijdsbestek iets te presenteren.
Voorbereiding
Stel jezelf
bijvoorbeeld de volgende vraag: ‘Als ik aan je vader en of moeder (je
broer/zus, je beste vriend/vriendin) vraag wie jij bent en waar je goed in
bent,
wat zou deze persoon
dan antwoorden?’
Bereid een pitch
voor van 60 seconden. Die je aan de klas gaat presenteren in de komende les.
Uitleg
‘Tegenwoordig maken
veel bedrijven gebruik van de zogenaamde ‘elevator pitch’. Dit is een manier
waarop je je in 60 seconden moet presenteren,
bijvoorbeeld aan
mensen in een sollicitatiecommissie. Het beeld is dat je op jouw werk in de
lift stapt met iemand die je al een hele tijd wilt spreken.
Je wilt iets bij die
ander gedaan krijgen en zijn nieuwsgierigheid wekken. Jouw collega gaat naar de
10de verdieping. Dat betekent dat je 10 verdiepingen
de tijd hebt om zijn
nieuwsgierigheid te wekken. De lift doet er precies 60 seconden over om op de
10de verdieping te komen. Zoveel tijd heb jij dus ook.
In de volgende les
gaan we jullie pitches bekijken.
Voorbeeld vragen die je voor jezelf kunt voorbereiden:
- Wie ben ik?
- Wat kan ik?
- Wat vind ik belangrijk in m’n leven)?
- Waar ben ik goed in?
- Wat wil ik bereiken?
- Wat maakt mij bijzonder?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten