10/05/2018

MTD2 wk5 Loopbaanbegeleiding


The elevator pitch: in 60 seconden zeggen waar je goed in bent

 

Doel

 

Studenten ervaren hoe het is om in 60 seconden te vertellen waar ze goed in zijn. Studenten ervaren dat ze kunnen vertellen dat ze ergens goed in zijn.

Focus op de goede punten die je kunt benoemen over jezelf want je bent jezelf aan het verkopen. Studenten ervaren wat het is om in kort tijdsbestek iets te presenteren.


 

Voorbereiding

 

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vraag: ‘Als ik aan je vader en of moeder (je broer/zus, je beste vriend/vriendin) vraag wie jij bent en waar je goed in bent,

wat zou deze persoon dan antwoorden?’

Bereid een pitch voor van 60 seconden. Die je aan de klas gaat presenteren in de komende les.

 

Uitleg

 

‘Tegenwoordig maken veel bedrijven gebruik van de zogenaamde ‘elevator pitch’. Dit is een manier waarop je je in 60 seconden moet presenteren,

bijvoorbeeld aan mensen in een sollicitatiecommissie. Het beeld is dat je op jouw werk in de lift stapt met iemand die je al een hele tijd wilt spreken.

Je wilt iets bij die ander gedaan krijgen en zijn nieuwsgierigheid wekken. Jouw collega gaat naar de 10de verdieping. Dat betekent dat je 10 verdiepingen

de tijd hebt om zijn nieuwsgierigheid te wekken. De lift doet er precies 60 seconden over om op de 10de verdieping te komen. Zoveel tijd heb jij dus ook.
 

In de volgende les gaan we jullie pitches bekijken.


Voorbeeld vragen die je voor jezelf kunt voorbereiden:

  1. Wie ben ik?
  2. Wat kan ik?
  3. Wat vind ik belangrijk in m’n leven)?
  4. Waar ben ik goed in?
  5. Wat wil ik bereiken?
  6. Wat maakt mij bijzonder?

 

Geen opmerkingen: