9/30/2015

Open brief

Beste Otto,

Via deze onsympathieke weg wil ik je toch graag overtuigen van mijn gelijk. We hadden laatst een klein meningsverschil en dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Dus, als je je even zou willen laten overtuigen kunnen we weer fijn verder met de dagelijkse gang van zaken. We hadden het erover of creativiteit wordt bevorderd door een gelukkig gevoel of misschien juist niet. Kan je het je nog herinneren? Ik denk, nee, ik weet dat geluk creativiteit bevorderd. Als voorbeeld noemde ik de kroeg, ik krijg vaak de beste ideeën wanneer ik met vrienden gezellig aan de bar zit en me goed voel. De studenten moeten dit over een paar jaar ook maar eens proberen. Enkele van de betere ideeën (niet alleen van mezelf hoor): de puntje-van-je-tong scanner, de kuub-winkel, het touch-screen urinoir en het patent op het gat in de markt. Stuk voor stuk gouden ideeën. Nu wordt in dit artikel uitgelegd dat een goed gevoel niet per se noodzakelijk is voor creativiteit. Angst werkt ook, zo stelt de auteur. Je moet het artikel maar even helemaal lezen, maar het komt er op neer dat het belangrijk is dat je hersenen in een 'actieve stand' staan. Daarbij werkt elke stemming, zolang het maar niet lui voor de buis is bij wijze van spreken. Nu sta ik niet negatief tegenover een angstig gevoel onder onze studenten, dat weet je. Toch ben ik er van overtuigd dat mensen, zodra ze gelukkig zijn, eerder in een actieve bui komen dan wanneer ze depressief zijn. Daar moet ik nog even bewijs voor zoeken, maar het lijkt mij logisch, toch? Otto?

Geen opmerkingen: